16512
<

شلوار جین مردانه ارزان و تاریخچه کامل شلوار جین

شلوار جین مردانه چه تاریخچه ای دارد و چطور شد که تبدیل به یکی از پوشش های انسان تبدیل شد؟ چقدر درباره شلوار جین مردانه می دانید؟ آیا می دانید پارچه جین اولین بار در حدود قرن شانزدهم توسط ملوانان از هند به اروپا و غرب آورده شد؟ آیا در ویکی پدیا در مورد آن مطالعه کرده اید؟

شلوار جین مردانه

شهر جنوای ایتالیا ملوانان بسیاری داشت که به علت شرایط سخت کاری بر روی دریا اکثر لباسهای آنها پاره و سوراخ می شد. آنها در سفرهای خود به کشورهای مختلف متوجه شدند که هندی ها از نوعی پارچه استفاده میکنند که بسیار محکم و با دوام است ،هندی ها این پارچه را با گیاه نیل رنگ آمیزی میکردند و به عنوان پوشاک از آن استفاده می شد.

ملوانان با دیدن این پارچه آن را با خود به جنوا بردند و روش تولید آن را در این شهر رواج دادند. بعدها در فرانسه پارچه ای به همین شکل تولید شد که که آن پارچه دنیم گفته میشد و در ادامه تارخچه تولید شلوار جین مردانه و دنیم را نیز توضیح خواهیم داد.

شلوار جین مردانه

تاریخچه شلوار جین مردانه و دنیم

این شلوارها توسط "ژاکوب دیویس" و "لوی اشتراوس" در سال 1873 اختراع شدند. همانطور که گفتیم این پارچه ها در شهر جنوا ایتالیا توسط ملوانان به لباسی کاربردی تبدیل شد و نام شلوار جین از شهر جنوا در ایتالیا گرفته شده است. مکانی که در آن پارچه‌های مخملی نخی به نام جین تولید می‌شد. "لوی اشتراوس" که یک آلمانی بود کار خرید و فروش پارچه را در اروپا انجام می داد و این پارچه را از فرانسه می خرید و دوباره میفروخت.او به دلیل مشکلات مالی در سال 1851 از آلمان به نیویورک آمد تا به برادر بزرگترش که یک فروشگاه پارچه فروشی داشت بپیوندد.

در سال 1853 جستجوگران طلا در آمریکا زیاد شدند. در واقع افراد دسته دسته برای پیدا کردن طلا از اروپا به آمریکا مهاجرت می کردند تا زندگی خود را عوض کنند،اما مناطقی که طلا یافت می شد شرایط آب و هوایی نامناسب بود و به دلیل نازک بودن لباسها جستجوگران با مشکل روبرو می شدند. "لوی"به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد تا شعبه غربی کسب و کار خانواده خود را تأسیس کند. او در آنجاشروع به فروختن، پارچه های پنبه ای کرد. یکی از مشتریان او "جیکوب دبلیو دیویس"، خیاطی از شهر رنو، نوادا بود. دیویس اقلام کاربردی مانند چادر، زین اسب و روکش کالسکه و برزنت واگن قطار تولید می کرد.

یک روز یکی از مشتریان او که جستجوگر طلا بود یک شلوار  سفارش داد که محکم ،ضخیم و با دوام باشد و بتواند در کارهای سخت جستجو دوام بیاورد و زود پاره نشود. "دیویس" آنها را از پارچه جینی که از "لوی" خریداری کرده بود درست کرد و با قرار دادن پرچ های مسی در جاهایی که شلوارها بیشتر پاره می شوند مثل جیبها در پشت و بغل آنها را قوی تر کرد. بعد از دوختن این شلوار ارزان اما محکم شگفت زده شد و به فکر ثبت آن به عنوان یک اختراع افتاد. وقتی می خواست این شلوار را ثبت کند، به "لوی اشتراوس" نامه نوشت و از او خواست تا در این اختراع با هم شریک شوند. پس از به ثبت رساندن شلوار جین آنها تصمیم گرفتند تا این شلوار را به صورت انبوه تولید کنند و به فکر تاسیس یک کارگاه بزرگتر افتادند و شلوار جین به این ترتیب متولد شد.

شلوار جین مردانه

تاریخچه شلوار جین مردانه

امروزه ما می دانیم که شلوار جین بیش از 150 سال قدمت دارد البته شاید قدمت این شلوار ارزان و با دوام بیشتر از اینها باشد. اگر چه این شلوارها در ابتدا لباس کار بودند، اما کم کم به صنعت مد وارد شدند و از آنجایی که اکثر لباسهای امروز پس از نافرمانیهای اجتماعی به لباس عمومی تبدیل شدند، این شلوار نیز نشان نا فرمانی کارگران و نمادی از پوشش کارگری و فقر بود.

خرید شلوار جین مردانه جذب طوسی ساده

اختلاف نظر در ساخت شلوار جین

فرانسوی ها، ایتالیایی ها و آمریکایی ها در مورد منشا ظهور شلوار جین اختلاف نظر دارند و هر کدام تاریخ مربوط به تولید این نوع پارچه را مربوط به خود می دانند. در واقع آنها هر کدام اعتقاد دارند که "لوی" از آنجا این پارچه را تبدیل به شلوار جین امروزی کرده است.

تاریخچه ساخت پارچه دنیم

درواقع نوع دیگری از پارچه لی ، دنیم است ،پارچه ای که بسیار شبیه به جین است. شلوار دنیم از پارچه ای با همین نام ساخته شده است. اسم پارچه "دنیم" از نام پارچه محکمی به نام "سرجی دنیم" گرفته شده است که در ابتدا در شهر نیمز فرانسه ساخته شد، . بافندگان نیمز تلاش کردند تا نخ پنبه‌ای را که در شهر جنوا ایتالیا ساخته می‌شد تولید کنند، اما موفق به ساخت این پارچه نشدند. آنها با آزمون و خطا، پارچه‌ی نخی دیگری ساختند که به دنیم معروف شد.پارچه ها از دو ردیف نخ به نام تار و پود تشکیل شده اند که با زیر و رو رفتن در هم پارچه را تشکیل می دهند.

شلوار جین مردانه

این پارچه ها از جنس  پنبه بود که در آن پود از زیر دو یا چند نخ تار عبور می کرد. نخ های تار به رنگ نیلی رنگ می‌شدند در حالی که نخ‌های پود سفید باقی می‌ماند که از یک طرف به رنگ آبی و از طرف دیگر سفید می شدند. جین تولید شده بسیار بادوام است و به همین دلیل است که توسط افرادی استفاده می شود که به لباس هایی با دوام طولانی نیاز دارند.و دقیقا به همین خاطر بود که توسط "لوی اشتراوس" و "ژاکوب دبلیو دیویس" برای تولید شلوار جین یا دنی استفاده شد.

رنگ نیلی رنگی است که برای رنگ آمیزی نخ های پارچه جین استفاده می شد. در ابتدا از رنگهای ارگانیک و طبیعی استفاده می شد و در واقع با رنگ آبی فرق داشت.در حقیقت تولید"رنگ نیلی"در دوران باستان و از هندوستان آمده است .آنها این رنگ را توسط گیاهی به نام ndigofera tinctoria  تولید می کردند. از هند، نیل به مصر، یونان و پس از آن به رم وارد شد . سایر تمدن های باستانی مانند چین، ژاپن، بین النهرین، مصر، بریتانیا، پرو، ایران و آفریقا نیز از نیل برای رنگرزی استفاده می کردند.آنها این رنگ را  روی پنبه استفاده میکردند و رنگ را با پنبه میجوشاندند زیرا ساده ترین روش رنگ آمیزی بود. 

شلوار جین مردانه ارزان

تنها مشکل این بود: رنگ دوام زیادی نداشت. نیل در قرون وسطی در اروپا یک کالای تجملی نادر بود که به سختی به دست اروپاییها میرسید، که توسط شاهزادها وافراد دربار شاهان ایرانی، سوری و یونانی استفاده می شد. اما با کشف یک مسیر دریایی به هند، این مشکل حل شد و گیاهان نیل  به اروپا توسط کشتیهای تجاری انتقال پیدا کردند. نیل طبیعی و ارگانیک تا زمان کشف نیل مصنوعی در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می گرفت. نیل مصنوعی از نوع طبیعی آن بسیار ارزانتر تمام می شد و به همین دلیل پس از آن از نوع مصنوعی این رنگ برای رنگرزی پنبه ها استفاده شد.

خرید شلوار جین مردانه جذب ذغالی

استفاده کنندگان لباس های جین

شلوار جین مردانه از موفق‌ترین لباس‌های دهه‌های اخیر است، تنها لباسی که تقریبا با کمترین تغییر در جنس و بدون از دست دادن ماهیت خود، 6 نسل را پوشش داده است. کارگران، افراد ثروتمند و فقیر، شورشیان، ستارگان هالیوود، مدرن و کلاسیک، پیر و جوان این لباس را پوشیده است. هیچ قشری در برابر آین نوع لباس مقاومت نکرده است و عموم مردم همچنان تسلیم جذابیت عجیب آن هستند.

شلوار جین مردانه ارزان

شلوارهای جین سنگشور و رنگی امروزه به دنیای مد وارد شده است.

در واقع شلوارهای جین مردانه متعلق به طبقه فقر جامعه بود و به خاطر پوشیدن فراوان و رنگ شلوار در قسمت زانوها،روی ران و ساقها روشن تر از قسمتهای دیگر شلوار می شد. بعدها خوانندگان و معترضین به خاطر اعتراض به اختلاف طبقاتی به صورت خودخواسته شلوارهایی میپوشیدند که در قسمتهایی از آن رنگ رفتگی وجود داشت. بعدها طراحان صنعت مد به این فکر افتادند تا با سنگشور کردن پارچه های شلوار به آنها طرح فقیرانه یا سنگشور بدهند و از آنجا شلوار جین با طرح سنگشور به دنیای مد و در بین مردم عادی مرسوم شد.

انواع شلوارجین زاپدار و پاره

اما شلوار جین زاپدار و پاره نیز در اثر فرسایش پارچه و فقر به وجود آمده است. همانطور که گفتیم شلوار جین متعلق به طبقه کارگر و فقیر جامعه بوده است ،اما این طبقه فقر ممکن بود سالها آن را بپوشند و شلوار به خاطر طولانی شدن زمان پوشیدن دچار فرسایش پارچه می شد و در قسمتهایی از آن پارگی به وجود می آمد.

در حدود دهه 70 میلادی پانک ها در انگلستان که یک گروه موسیقی بودند در اعتراض به فقر و جوامع کارگری شلوارهای جین خود را پاره می کردند. و این شلوار پاره و اصطلاحا زاپدار نشانه اعتراض به وضع موجود در آن زمان بود. اما امروزه و در دهه های اخیر پوشیدن شلوار جین مردانه زاپدار و پاره نشان دهنده هیچ اعتراض و شورشی نیست و صرفا به جهت مد بودن آن پوشیده می شود.

شلوار جین مردانه

شلوارهای جین را چگونه زاپدار میکنند؟

امروزه شلوارهای جین مردانه به دو روش دستی و لیزری زاپدار می شوند. معمولا شرکتهای معتبر شلوار و لباس از روش اول برای زاپدار کردن لباسهای خود استفاده می کنند. آنها برای این کار از کارگران زبده در این زمینه بهره می برند و با الگویی خاص و با دست این کار انجام می شود. اما در روش لیزر توسط رایانه متصل به یک دستگاه لیزر مخصوص لباس الگوی زاپ داده می شود و این دستگاع در کمتر از یک دقیقه تمام زاپهای مخصوص آن شلوار را ایجاد می کند و توسط سوزاندن پارچه این زاپها ایجاد می شود.

خرید شلوار جین مردانه آبی تیره اسلیم فیت کمزاپ

انواع شلوار لی از لحاظ دوخت

شلوار های جین به دودسته اصلی شلوار جین مردانه و شلوار جین زنانه تقسیم می شوند. این دو شلوار از نظر دوخت تفاوت هایی با هم دارند.

شلوار جین مردانه

معمولا در دوخت شلوار های جین زنانه از فاق بلندتری استفاده می شود و قد این شلوارها حدود 90 سانتیمتر است. در مقابل شلوار جین مردانه در قدهای بلندتری تولید می شوند و دارای فاق های کوتاهتری هستند. این شلوارها از لحاظ دوخت نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

شلوار جین مردانه کلاسیک

شلوار جین لیوایزی

شلوار جین اسکینی

شلوار جین دمپا کشاد

شلوار جین راسته

شلوار جین بگ

شلوار جین اسلش

شلوار جین مام استایل

شلوار جین مام فیت

شلوار جین کارگو

شلوار جین خمره ای

شلوار جین برمودا

شلوار جین بوتکات

هر کدام از این انواع شلوار جین مردانه کاربردهای خود را دارند و میتوان آن را با استایلهای مختلف ست نمود.

شلوار جین مردانه

روش فهمیدن شلوار جین با کیفیت

1. وزن پارچه

در اکثر مواقع قیمت یک شلوار جین مردانه نشان دهنده کیفیت بهتر آن است. اما از کجا بفهمیم که برای خرید یک شلوار حدودا چقدر باید پول بپردازیم؟ و شلوار بی کیفیت را با قیمت گران نخریم؟

یکی از روشها در فهمیدن کیفیت پارچه شلوار وزن پارچه آن است. پارچه شلوارهای خوب از تار و پود پیوسته تری به نسبت شلوارهای ارزان برخوردار هستند و با کمی دقت میتوان فهمید که روزنه های در پارچه خوب کوچکتر وبه هم پیوسته تر است. همین امر در وزن پارچه تاثیر گذاشته و هر چه وزن پارچه سنگین تر باشد احتمالا شلوار بهتری را خرید کرده اید.

2. رنگ پارچه

رنگرزی و شست در صنعت پارچه به خصوص پارچه جین بسیار با اهمیت است.رنگرزی پارچه جین با کیفیتها و قیمتهای مختلف انجام میگیرد ، در یک رنگرزی VIP  رنگ پارچه بسیار شفاف تر و زنده تر از رنگرزی یک شلوار ارزانتر است. این رنگها به گونه ای است که وقتی آنها را در کنار هم بگذارید کاملا متوحه کیفیت در رنگ آنها می شوید. در رنگ کردن شلوارهای جین یک موضوع مهم دیگر استفاده از نرم کنندها و تثبیت کننده رنگ در هنگام تولید یک شلوار جین است که باعث ثبات رنگ در آینده برای مصرف کننده می شود.

3. دوخت شلوار جین

توجه به دوخت شلوار جین مردانه بسیار قابل اهمیت است. موقع خرید شلوار جین مردانه به دوخت قسمت داخلی شلوار توجه کنید. سردوز کردن داخلی جیب ها ، استفاده از نخ محکم و یا دو ردیفه در دوخت شلوار، استفاده از پرچهای محکم بر روی جیب ها ، برش تمیز پارچه و دقت در دوخت لبه های شلوار و همچنین دوخت دوبل دمپای شلوار از مواردی است که باید به آن توجه کرد. همچنین یک شلوار خوب باید برش های متقارن و هم اندازه داشته باشد و اندازه لنگ های شلوار هم به یک اندازه باشد. دوختهای بغل شلوار پس از پوشیدن و راه رفتن باید در جای خود ثابت بماند و دوخت نباید به سمت جلو و ساق پا بچرخد.

4. سایز بندی شلوارجین

شلوارها در کشورهای مختلف با سایزهای مختلف تولید می شوند، اما در کشور ما عموما از دو نوع سایزبندی استاندارد اروپایی و آمریکایی استفاده میشود. سایزبندی اروپایی با اعداد 3 و سایز آمریکایی با اعداد 4 شروع می شود. مثلا برای یک فرد با قد حدود 170 سانت و وزن 75 کیلو شلوار 32 یا معادل آن 42 مناسب است.

اما این پیش توضیح برای پیدا کردن شلوار با کیفیت و کم کیفیت مهم بود، معمولا در شلوار های کم کیفیت برای صرفه جویی در پارچه از سایز استاندارد آن استفاده نمی کنند. مثلا فکر کنید در یک شلوار ارزان سایز کمر را با عدد 34 یا 46 را نشان می دهد اگر این شلوار را در کنار یک شلوار با کیفیت بگذاریم متوجه میشویم  که سایز کمر شلوار ارزانتر حدود دو شماره با شلوار با کیفت تر اختلاف دارد و سایز 34 شلوار ارزان با سایز 32 شلوار با کیفیت برابر است. این اختلاف در دور ران ها ، دمپا و قد شلوار هم محسوس است و همین موضوع یک شلوار را گرانتر و یا ارزانتر می کند.

5. میزان کش در پارچه شلوارجین

امروزه به خاطر راحتی شلوارهای کشی اکثر مردم به دنبال شلوارهای پاورکش می روند. انا باید توجه داشته باشیم که مقدار کش به کار رفته شده در پارچه جین که معمولا از اسپاندکس، لاکرا و یا استریج استفاده می شود نباید بیشتر از دو درصد باشد. کش بیش از اندازه به کار رفته در پارچه جین باعث می شود که کشها در قسمتهایی وا برود و مثلا بر روی رانها چینهایی ایجاد شود و یا در قسمتهای دوخته شده مثل کناره جیبهای پشت و یا فاق دچار پارگی و در رفتگی کشها بشویم.

6. توجه به جزئیات شلوار جین

یک تولید کننده خوب در تولید شلوار خود به جزئیات توجه زیادی میکند. ازجمله جزئیات قابل مشاهده برای شما پایش زیپ،دکمه ها ،برگه پشتی شلوار و پرچ روی جیبها است یک شلوار خوب زیپهای روانی دارد و از دکمه های محکم و با کیفیتی بهره می برد همچنین تولید کنندگان معتبر نام و دوگوی خود را بر روی دکمه ها برگه های روی شلوار استفاده میکنند و یا حداقل از دکمه ها و برگه های یک شکل در تولید شلوار استفاده می کنند.

7. استفاده از نخ باکیفیت در شلوار

نخهای باکیفیت در دوخت شلوار نشان دهنده اهمیت تولید در آن شلوار است. در دوخت شلوار نخها ی اضافه باید چیده شود و در انتهای دوخت با گره زدن و گرما دادن مهار گردند. نخهای ول و دوخت باز از نشانه های یک تولید کم کیفیت است.

نکته

همیشه به یاد داشته باشید اگر تیپ و سلامتتان برای شما مهم است ،داشتن دو شلوارجین با کیفیت و گرانتر بسیار بهتر از خرید ده شلوارلی با کیفیت پایین و ارزان است.شلوارهای جین با کیفیت به علت استایل پذیری، فرم دوخت و دوام بیشتر بسیار میتواند در استایلتان تاثیر تاثیر زیادی را داشته باشد.

شلوار جین مردانه

جیب کوچک روی شلوار جین برای چیست؟

همانطور که گفتیم شلوار جین در قرن نوزدهم به دنیای مد و لباس اضافه شد، در ابتدا این شلوار دارای یک جیب در پشت و دو جیب در جلو و در قسمت کمر داشت، اما کم کم طراحان این شلوار محبوب تصمیم گرفتند که جیب پشتی را به دو عدد افزایش دهند و این جیبها انقدر مورد استقبال عموم قرار گرفت که طراحان دیگر شلوارها مثل شلوار کتان و پارچه ای هم دو جیب در پشت شلوارها طراحی کردند.

اما بر روی شلوارهای جین مردانه و در وسط جیب سمت راست شلوار یک جیب کوچک وجود دارد که شاید ندانیم این جیبها برای چیست.

کاربرد جیبهای کوچک شلوار جین

یکی از طراحان دنیای مد درباره جیبهای کوچک روی شلوار لی اینطور توضیح میدهد که در قرن نوزدهم و در ایالات متحده پس از تولید شلوار جین این شلوار طرفداران زیادی پیدا کرد، از کارگران و کشاورزان گرفته تا گاوچرانها و معدنچیان مشتریان این شلوار پرطرفدار بودند. در آن زمان ساعتهای آویز مورد استفاده این قشر از جامعه بود که توسط یک زنجیر به جلیقه یا پیراهن آنها متصل میشد، از طرفی به علت بلند بودن این زنجیر و آویز بودن ساعتها احتمال پاره شدن زنجیر و یا شکستن ساعتها وجود داشت، در واقع این جیبهای کوچک برای جا دادن ساعتهای آویز در خود بود.

موارد استفاده جیبهای کوچک شلوار جین

جیبهای کوچک شلوار جین چه برای ساعت باشد و یا جای سکه، چه برای کبریت باشد و یا اینکه جای فندک جیبی است که از قرن نوزدهم با این شلوار به تکامل رسیده و حالا در طراحیهای جدید هم وجود دارد.

شلوار جین مردانه

تفاوت بین شلوار لی و شلوارجین

گفتیم که  لوی استراوس مخترع شلوار جین بود که پس از استقبال زیاد از این شلوار و فروش بالا نام شرکت خود را به لیوایز تغییر داد. بعد از آن تولیدی ها و شرکتهای بسیاری برای تولید این شلوار ها دست به کار شدند تا این که در سال 1989 هنری دیوید لی شرکت بزرگ خود را به نام لی راه اندازی و افتتاح کرد. شرکت لی آنقدر شلوار فروخت که نام برند لی برای کل شلوار های جین استفاده شد. بنابر این می توانیم بگوییم کمپانی لی تنها یکی از شرکت های تولید کننده شلوار جین بوده که نام آن به دلیل محبوبیت جایگزین نام جین شد. در نتیجه می توان گفت شلوار لی و جین از نظر دوخت و پارچه هیچ فرقی با هم دیگر نداشته و یکی هستند.