16512
<

شلوار مردانه و تاریخچه شلوار مردانه در ایران

شلوار مردانه چیست و از چه زمانی در ایران آمده است؟

شلوار مردانه یکی از ملزومات مهم امروز در پوشش مردان به حساب می آید. شلوارهای مختلف با نوع دوخت متنوع جوابگوی سلیقه های متفاوت است. اما شلوار از چه زمانی به وجود آمد و تاریخ آن به چه زمانی باز می گردد؟

مورخان بین المللی پیدایش شلوار مردانه را به زمان مغول ها و سکاها در آسیا نسبت می دهند، اما جستجوهای باستانی در ایران این قدمت را شش هزار سال پیش از میلاد مسیح می برد، جستجوها در فلات مرکزی ایران ، نشان می دهد که شلوار مردانه که تعریف آن در واقع دو پوشش از هم مجزا که به صورت جداگانه هر پا را بپوشاند و تا کمر فرد ادامه پیدا کند قدمتی بیش از هشت هزار ساله در ایران باستان دارد.

اگر چه این شلوارها را در حجاری های به جامانده از زمان هخامنشیان در ایران دیده ایم، این قدمت در شلوار مردانه به خصوص نشان می دهد که بسته به اقلیمهای مختلف و فرهنگهای متنوع رنگ و مدل این شلوارها تغییر می کرد. از نمونه های امروزی شلوارهای سنتی جای جای ایران میتوان دریافت که تنوع این تنپوش در این سامان بسیار متنوع بوده است.

خرید انواع شلوار مردانه

شلوار مردانه کردی

شلوار شمالی و کردی

به طور مثال شلوارهای مردانه در شمال کشور که معمولا از جنس پشم بوده و دوخت آن به صورتی بوده است که در پایین توسط پارچه تا نزدیک زانوها بسته می شد و دمپای شلوار را اصطلاحا پارچه پیچ میکردند. نمونه دیگر این شلوارها را میتوان در لباس کردی مشاهده کرد. این شلوار بسیار گشاد است که در کمر با پارچه یا شال کوردی مهار میشده و قسمت دمپای شلوار تنگ تر است و به علت پارچه زیاد در بالای شلوار دارای چین بوده و برجستگیهای بدن فرد اصلا قابل مشاهده نیست.

شلوار مردانه لری

شلوار لری و بلوچی

شلوار لری یکی دیگر از انواع شلوار مردانه در ایران است. این شلوار همانند شلوار کردی در بالا توسط چارچه یا در نمونه های امروزی خود توسط کش مهار می شود اما برخلاف شلوارهای مرسوم دیگر اقوام دمپای بسیار گشادی دارد و به صورتی که اگر از روبرو به فردی که این شلوار را پوشیده باشد نگاه کنید نمیتوانید تفکیک دو لنگ شلوار را از هم متوجه شوید.

شلوار بلوچی را می توان یکی دیگر از شلوارهای باستانی این سرزمین به حساب آورد، این شلوار مردانه بسیار شبیه به شلوارهای دوران باستان ایران است. در شکلهای باقی مانده از دوران هخامنشی و ساسانی شلوارهایی به چشم می خورد که بسیار شبیه به شلوار بلوچی و یا شلوارهای خطه خراسان است.

شلوار بلوچی در بالا توسط شال و یا نخ مهار میشود کمر این شلوار در حالتی که این نخ وجود نداشته باشد چندین برابر دور کمر فرد است و گاهی ممکن است دور کمر این شلوار به سه تا چهار متر هم برسد همین جمع سدگی در قسمت کمر باعث شده تا در بالای شلوار چینهای زیادی ایجاد شود و اما دمپای شلوار تنگ تر است و هر پاچه شلوار را تبدیل به یک شکل خمره ای کرده است.

شلوار ترکی

شلوار ترکی و یا شلوار آذری در ایران و منطقه در واقع یک شلوار از جنس پنبه و یا پشم است که پایین آن تنگ و بالا در قسمت کمر کمی گشادتر است ، سوارکارهای تورک چکمه های بلند میپوشیدند که بلندی آن تا زانو امتداد داشت، و به همین دلیل دمپای این شلوار مردانه تنگ تر بود تا بتوان آن را در چکمه جای داد.

لباس عربی مردانه

اگر چه اعراب با لباس بلند خود معمولا شلوار به پا نمی کنند اما در نمونه هایی که مردان در آن لباس را با شلوار می پوشند یک شلوار راحتی است که به شمایل شلوارهای امروزی بسیار شبیه است جنس این شلوارها از نخ و پنبه بوده است و همانند لباس این اقوام قواره گشادی را داشته است.

در این مطلب اگر چه در باره شلوار مردانه، انواع آن و تاریخچه شلوار مردانه در این نوشتیم اما همین تاریخچه بسیار گسترده تر در باره شلوار زنانه وجود دارد که در مقاله های بعدی به آن اشاره خواهد شد.

در ایران نمونه شلوارهای منحصر به فرد منطقه ای نیز وجود دارد که در اینجا به آن اشاره نشد و شما میتواتید برایمان از شلوارها و لباسهای منطقه خود بنویسید تا در مقاله های دیگر از آن استفاده کنیم.

شلوار جین مردانه ارزان و تاریخچه کامل شلوار جین